www.MarkPotman.nl

Laatste nieuws!

Potman Autotechniek

Brezan automaterialen

Eurol lubricants

Mark Potman

27-09-2009

Mark vroeg uitgeschakeld in series bij World cup KF2

Na een reis van ruim 1800 km kwamen wij aan op dinsdagmiddag in Alcaniz. Woensdagochtend kregen wij na de inschrijving een plek toegewezen in het parc-fermé. En konden samen met het team (VF-racingteam) de tent opbouwen en de voorbereidingen treffen met onze karts. Er was een tijdschema waarop aangegeven stond wanneer de racebenzine (102 octaan), banden en transponder (tijdwaarnemingen) gehaald mochten worden. Deze dag hebben wij besteed aan het opbouwen van onze kart met de gehuurde racemotoren(Vortex van Martijn Koene). We kregen de allernieuwste cilinders vers uit de fabriek en deze konden we die dag nog ophalen bij de vrachtwagen van Vortex. Daarnaast hebben wij voor deze wedstrijd een Tony-kart aangeschaft, deze kart is op dit moment de beste. Verder heb ik met mijn teammaten de baan verkend.

De volgende dag waren er vier sessies om te trainen en deze baan te verkennen. De eerste 2 sessies moest ik mijn nieuwe motoren inrijden. De andere 2 sessies heb ik goed getraind en mijn tijden waren niet slecht. Ondanks dat ik moest wennen aan de baan omdat de baan moeilijker was dan ik dacht, mede door de lengte van 1700 meter en de hoogteverschillen. De gemiddelde snelheden lagen daarnaast ook nog erg hoog, namelijk 98 km/h. Dit is erg hoog in vergelijking tot andere circuits. Tijdens de laatste training op deze dag ben ik vanuit de pitsstraat zonder dat ik het zelf goed in de gaten had door een rode vlag gereden. Ik werd meteen door een official van de FIA opgehaald bij onze tent om mee te komen naar de wedstrijdleider van de FIA die de sancties bepaalt. Na een lang gesprek kreeg ik een boete van de 250 euro. Balen dus.

Op vrijdag mochten we volgens tijdschema nog vier keer trainen. Door de spanning kon ik de eerste sessie slecht in me ritme komen. Daarnaast was de baan moeilijker geworden door hevige regenval de nacht ervoor. Na op mijn gemak gesteld te zijn door de tuner van mijn team reed ik de tweede en derde sessie een stuk beter. En kreeg ik het vertrouwen weer terug. Mijn tijden waren sowieso niet slecht, ik zat in de middenmoot van het veld. De laatste trainingssessie vertrokken we op nieuwe banden. Zette ik een zeer goede tijd neer namelijk een 59,4 en nummer 1 reed een 58,9 dit verschil is zeer klein. Tot ik in de tent aankwam en mijn tuner niet tevreden was! Omdat ik veel te laat op gang kwam en een veel betere tijd had neer kunnen zetten. Dit zou mij het hele weekend achtervolgen en daar moet ik nog hard aan werken.

Aan het einde van de dag vonden de kwalificaties plaats. Na de laatste trainingssessie begon het heel hard te regenen. Waardoor ik geen gebruik heb gemaakt van de eerste kwalificatie, omdat het een opdrogende baan was en ik daardoor geen goede tijd neer zou kunnen zetten. Omdat ik geen echt goede regenrijder ben en zeer gespannen was, heb ik mijn kwalificatie verknald. Ik heb mij als laatste gekwalificeerd. Zeer teleurstellend voor het team, vooral omdat er meer in zat! Dit betekende dat ik bij al de series als laatste moet starten. Een zeer zware opgave dus.

Zaterdagochtend was ik dan ook heel erg nerveus. Maar de training in de ochtend ging boven verwachting, ik was 29ste van de 37 rijders. Na de training kregen we van de organisatie een onboardcamera, die je moest plaatsen op je kart. Deze werd na elke serie er van af gehaald en bekeken of je rijgedrag binnen de normen bleef. Daarnaast kregen we nog eens een extra datalogger die de gegevens van je motoren etc. doorgeeft en die ook gecontroleerd werd. Al met al een hele goede controle op het gedrag van de rijders. Achteraf hebben diverse mensen een sanctie gekregen in de vorm van een tijdstraf of diskwalificatie.

Tijdens het klaar maken van de kart merkten wij dat er een van de controle-stickers van de motor ontbrak, wij moesten meteen naar de technische dienst en kregen een uitbrander, gelukkig kregen we na enige discussie toch een nieuwe sticker. Probleem opgelost.

Omdat er 80 rijders zijn, kunnen deze niet allemaal in 1 wedstrijd tegelijk rijden daarom is het veld verdeeld in groepen van A t/m E, deze moesten om beurten tegen elkaar rijden. Ik zat in B.

Wedstrijd 1: Ik moest als laatste starten, ik had een zeer goede start en had 9 man te pakken. Maar werd om me oren gereden omdat ik het ritme niet snel genoeg onder controle had. Maar in de laatste rondes kon ik veel terug pakken. Ik eindigde op de 22ste plaats maar door een diskwalificatie werd het plaats 21! Niet slecht voor een eerste wedstrijd in het WK. Wedstrijd 2: Weer als laatste starten moest ik weer een inhaalslag maken. Maar deze wedstrijd ging geweldig. De trucjes van inhalen had ik al snel geleerd van de anderen en van de vorige wedstrijd. Je moet zeker geen gaatje laten vallen want dat kost je weer plaatsen. Ik eindigde als 14de omdat ik in de laatste bocht nog 3 man kon pakken!

De ochtendtraining op zondag ging fantastisch, ik had de 18de tijd van de 36 rijders. Dit zag er goed uit en je kon zien dat ik al veel geleerd had in deze dagen.

Wedstrijd 3: Tijdens de start maakte ik een verkeerde keus, ik ging van me lijn af omdat ik dacht dat dit een betere keus was en niet in de klappers terecht zou komen. Dit was een foute keus omdat ik klem kwam te zitten tussen een groepje rijders waaruit ik me niet kon los maken en de hele tijd gevecht moest leveren. Jammer ik moest genoegen nemen met een 24ste plaats. Wedstrijd 4: Deze wedstrijd mocht ik samen met mijn teammaat Ruben van Kampen starten, hij had zich beter gekwalificeerd en stond 5 plaatsen voor mij. De start ging redelijk en ik kon goed aansluiten bij de rest, maar had de smaak te pakken en maakte de opmars naar voren. Na 3-4 ronde had ik al 5 man te pakken en reed op de 18de positie. Me teammaatje reed voor me en ik liep makkelijk op hem in. Twee rijders achter mij kwamen met elkaar in aanraking, en een daarvan sloeg behoorlijk over mij heen. Waardoor mijn radiateur in één keer gescheurd en kapot was. Daarnaast was mijn stoel 10cm krapper geworden. Frame krom, radiateur kapot, einde race. Dit is allemaal totaal buiten mijn schuld gebeurd en hierdoor ben ik 15 plaatsen gezakt in het klassement. Uiteindelijk is de veroorzaker van de crash gediskwalificeerd wegens het niet respecteren van de marshalls.

Ik ben uiteindelijk 61ste geworden. Ik heb een heel goed gevoel aan dit kampioenschap overgehouden, ik heb goed mee kunnen strijden en ondanks dat ik telkens als laatste moest starten heb ik goed terug kunnen vechten. Het ging stukken beter dan verwacht en ik kon goed mee komen met de top van de wereld. Waarvan een groot deel fabrieksrijder is. Erg leuk is dat ik de complimenten van de Tony-kart baas heb gekregen.

Mijn volgende wedstrijd is het NK in Kerpen op 4-5 oktober 2009.

Groetjes Mark.


© Official website Mark Potman