www.MarkPotman.nl

Laatste nieuws!

Potman Autotechniek

Brezan automaterialen

Eurol lubricants

Mark Potman

24-03-2009

Goed weekend voor Mark op Genk

De belangstelling voor de 2de wedstrijd van het Belgisch kampioenschap was zeer groot. Dit komt omdat drie weken later een Europese kwalificatiewedstrijd op Genk wordt verreden. Omdat er zo veel inschrijvingen waren, 48 KF2 rijders, werd de wedstrijd opgedeeld in series. De eerste 14 van elke serie mochten meteen door. De andere 20 moesten de second change rijden. De eerste 8 van de second change gingen alsnog door naar de finale. Verder werden er twee finales verreden op zaterdag en zondag.

Donderdagmiddag kwamen wij aan op kartbaan Genk. We hebben de tent opgebouwd en de motoren ingereden. Samen met onze tuner, VF-kartracing, hebben wij de stap genomen om de wedstrijd te rijden met een nieuw frame. Het frame is een revolutionair ontwerp van Maranello kartracing. En ziet er totaal anders uit dan andere karts. Omdat we het frame pas woensdagavond hebben gekregen, hebben wij hier nog niet mee kunnen trainen. We wisten niet hoe dit uit zou pakken. De verwachtingen voor ons waren niet al te hoog omdat er heel veel internationale rijders waren. Waaronder veel coureurs uit Finland, Denemarken, Polen, Rusland, Fransen en maar twee Nederlanders, mijn teammaat en ik.

Vrijdag, na de motoren ingereden te hebben, zijn we begonnen met de training. Deze training verliep zeer goed, mijn tijden zaten dicht tegen de top aan.

Dag 1 van de wedstrijd. Zaterdag, na alle technische controles en de inschrijving, zijn we vol goede moed aan de eerste echt vrije training van de wedstrijd begonnen. Hierbij worden alle tijden genoteerd zoals in een kwalificatie. Tot onze grote verbazing reed ik de 5de trainingstijd. Dit was boven onze verwachtingen. Aangekomen in de pitstraat moesten we meteen een controleunit op de kart monteren. Elke wedstrijd werden er 8 van deze units uitgedeeld. De tweede dag worden er weer andere rijders gecontroleerd. Dit wordt gedaan om het illegaal rijden tegen te gaan en iedereen gelijke kansen te geven, waardoor het echt op de stuurmanskunsten aankomt.

Kwalificatie verliep geheel anders. Een uur voor de kwalificatie begon het hard te regen en onweren. De kart hadden we hierop aangepast. Maar de baan droogde zo snel, dat er een droogspoor op de baan kwam en we toch op slicks zijn weggegaan. Met deze condities had ik nog niet gereden met dit frame waardoor ik net buiten de top 14 van mijn groep viel(16). Balen dus. Hierdoor moest ik de second change rijden.

De second change verliep voor mij goed. Ik moest als 3de starten en kwam als eerste door de eerste bocht. Na 5 ronden op kop gereden te hebben, moest ik wat plaatsen vrijgeven en eindigde 4de. Hierdoor kon ik alsnog meedoen aan de finales van deze dag. En ik mocht de eerste finale starten op de 31ste plaats van de 36.

Door de slechte baanconditie en dat ik ook de second change moest rijden, was er een aanslag op mijn banden gepleegd, waardoor ik heel voorzichtig moest rijden. Je moet namelijk 2 dagen met deze banden doen.

Eerste finale. Na een goede start en wat plaatsen gewonnen te hebben, kwam ik op het tweede rechte eind in aanraking met een andere coureur. Hierdoor klapten we op elkaar en spinde ik van de baan af. Met een kromme stuurstang ben ik de pitsstraat ingereden. Einde oefening.

Tweede finale. Tweede race ging volgens plan, ik moest starten als een-na-laatste (35ste) omdat ik de race daarvoor uitgevallen was. De start ging goed en na wat duw en trekwerk eindigde ik op een 24ste plaats.

Dag 2 van de wedstrijd. De training van deze dag sloot ik af met een 14de plaats, hierbij zaten plaats 8 t/m 14 in 0,1 seconden. Dus behoorlijk dicht bij elkaar.

De kwalificatie verliep naar mijn zin, ik reed snelle tijden, tot ik vast kwam te zitten achter een andere Maranello rijder. Dit was balen omdat de snelle tijden inde laatste rondes werden neergezet. Ik baalde omdat ik weer een 16de tijd had. Deze keer werden de plaatsen niet berekend, maar de tijden. En de beste 28 tijden mochten door naar de finale. Hierbij kwam ik precies op de 28ste plaats uit.

Eerste finale van zondag. Na een zeer goede start te hebben gehad reed ik direct naar een 16de plaats, voor mijn teamgenootje. Bij het inhalen van een Russische deelnemer, werd deze zo gefrustreerd dat hij bij aanremmen van de bocht, niet remde en reed mij vol aan in de achterkant. Dus... weer naar de pitsstraat. Aangekomen in de pitsstraat begon de Russische monteur ruzie te zoeken met ons. Geen slimme zet als er een baancommisaris bij zit. En deze meteen een rapport op maakte. DeRussische rijder werd meteen gediskwalificeerd.

Tweede finale, race 4. We hadden een goede start. Na een aantal rondes lag ik op de 12de positie. De rondetijden waren zeer goed en ik kon de top goed bijhouden. Door twee stuurfoutjes in de bocht waar ik te veel ruimte gaf, werd ik 2x door twee mensen ingehaald. Omdat alles in een treintje reed, is een stuurfout fataal. Ik eindigde toch op een 16de plaats.

Na een heerlijke wedstrijd te hebben gehad, hebben wij hoge verwachtingen voor de volgende wedstrijden, zeker omdat het frame goed meewerkt. Het was leuk om ons te meten met 35 Europese rijders. Dit smaakt naar meer. Onze volgende race is in Spa-Francorchamps, waar de kartbaan in het midden van het echte Formule-1 circuit ligt.

Groetjes Mark.


© Official website Mark Potman