15-10-2012
De laatste ronde van het Duits kampioenschap van 2012 is verreden op het Belgische circuit Horensbergerdam in Genk. Dit weekend zou voor de familie Potman alles of niets zijn. Het hele jaar is niet gegaan zoals verwacht en de rondetijden waren niet echt goed. De KF2 is een zeer moeilijke en dure klasse en iedereen die hierin rijdt, rijdt dan ook met huurmotoren van teams. Deze motoren zijn zeer goed getuned op testbanken etc. Dit in tegenstelling tot onze motoren, welke we tot voor kort zelf prepareerden. Daarom hebben we deze laatste race van het jaar anders gedaan dan normaal. We zijn naar een Belgisch raceteam gestapt en gevraagd of we begeleiding en huurmotoren van hen mogen hebben. Met dit team, genaamd DAEMS RACING, hebben wij al veel contact gehad en zij zeiden al constant dat we met hun motoren moesten gaan rijden. Dit advies sloegen wij telkens af omdat wij dachten dat er niet zoveel verschil in zat.
Op donderdag is er een rijverbod. Op vrijdag staan er vier trainingssessies gepland. Op zaterdag zijn er één training, een kwalificatie en twee series. Op zondag staan de second change en de twee finales op het programma. In totaal staan er 37 rijders aan de start bij de laatste race van het Deutsche kartmeisterschaft.
Alleen al snel was het gejuich over want het begon te regenen en nog geen vijf minuten later was het aan het plenzen. Precies voordat de kwalificaties begonnen. We hadden in de ochtend twee chassis opgebouwd, een droogweer en een regenchassis. Dit regenchassis is een jaar oud en wij dachten dat dit nog een goed chassis was. Tot we de kwalificatie gingen rijden. Ik had totaal geen grip en ik gleed alle kanten op. Dit in vergelijking met vrijdagochtend. Na 10 minuten was de kwalificatie afgelopen en ik was 2.8 sec te langzaam. Wat betekende dat ik een na laatste was en ik in groep c moest serie rijden.
Het was al een half uur opgehouden met regenen. De baan was een klein beetje droger geworden dan in de kwalificaties. We gingen van start met het nieuwe chassis, compleet omgebouwd naar de regen stand. Ik moest van de een na laatste plaats starten en ik had een super start, ik lag binnen vijf bochten al op plaats 17. Ik reed al snel tijden van de top 5 rijders maar ik reed mezelf vast achter een teammaat van DAEMS. Normaal gaat deze jongen veel harder dan mij maar nu hield hij me op. Daarbij maakte ik ook nog een paar stomme foutjes waardoor ik nog een paar plaatsen verloor. Ik kwam niet verder dan de 21ste stek.
Wedstrijd 2 ging alweer een stuk beter. Het regende nog veel harder en tijdens de start zag ik geen hand voor ogen door het opspattende water. Maar ik had een super start en kwam terecht achter de eerste rijder van het team van Schumacher. Een PCR-meisje die reed achter me en tikte mij de rondte in, waardoor ik van de baan schoot. Ik kwam met grote achterstand weer op de baan en moest mezelf weer naar voren werken. Ik reed goede rondetijden en had nog vier mensen kunnen inhalen maar omdat ik een te grote achterstand had kon ik niet verder komen dan de 19de plaats.
Omdat ik in de twee wedstrijden te slecht gepresteerd heb moet ik op zondag de second change rijden.
Er waren in totaal 37 rijders en 34 rijders mogen door naar de finale op zondag. De top 28 is direct door naar de finale en de overige rijders moeten eerste nog de second change rijden en in de top 6 eindigen om deel te mogen nemen aan de finale races. Omdat ik de secondchange moest rijden moest ik heel vroeg op om te trainen. De baan was nog half nat en half droog dus de omstandigheden waren heel erg lastig. Deze training sloot ik af als snelste. Dit zag er voorspoedig uit voor de second change race.
Ik moest vanaf de zesde plaats beginnen. De baan was volledig droog dus dit was voor mij het beste. Ik reed bij de start direct na de eerste bocht van plaats zes naar de tweede plaats. Dit ging super. Samen met nog iemand hadden wij na vijf ronden al een voorsprong van vijf seconden. Ik draaide mijn carburateur iets meer open zodat mijn motor zeker niet ging vastlopen. Opkomen rechte eind in rondje zes, was het boem. Mijn motor deed niks meer en er leek net of de gaskabel brak. Maar dit was niet het geval, mijn ontsteking was geëxplodeerd. Einde race, einde weekend. Helaas.
Bij de loterij van de banden heb ik nog wel een setje banden gewonnen.
Dit was een super weekend en een goed voorteken voor het volgende jaar. Ik zal in 2013 gaan rijden bij DAEMS RACING met hun motoren en met hun begeleiding. Ik hoop dan op meer succes.
Wij bedanken Brezan Automaterialen, Eurol lubricants, DAEMS racing en Potman Autotechniek voor deze geweldige kans en tot volgend jaar.
© Official website Mark Potman