www.MarkPotman.nl

Laatste nieuws!

Potman Autotechniek

Brezan automaterialen

Eurol lubricants

Mark Potman

15-10-2012

Zeer goede rondetijden en motoren maar wederom pech in beslissende race tijdens laatste Duits kampioenschap ‘12

De laatste ronde van het Duits kampioenschap van 2012 is verreden op het Belgische circuit Horensbergerdam in Genk. Dit weekend zou voor de familie Potman alles of niets zijn. Het hele jaar is niet gegaan zoals verwacht en de rondetijden waren niet echt goed. De KF2 is een zeer moeilijke en dure klasse en iedereen die hierin rijdt, rijdt dan ook met huurmotoren van teams. Deze motoren zijn zeer goed getuned op testbanken etc. Dit in tegenstelling tot onze motoren, welke we tot voor kort zelf prepareerden. Daarom hebben we deze laatste race van het jaar anders gedaan dan normaal. We zijn naar een Belgisch raceteam gestapt en gevraagd of we begeleiding en huurmotoren van hen mogen hebben. Met dit team, genaamd DAEMS RACING, hebben wij al veel contact gehad en zij zeiden al constant dat we met hun motoren moesten gaan rijden. Dit advies sloegen wij telkens af omdat wij dachten dat er niet zoveel verschil in zat.

Wedstrijdindeling

Op donderdag is er een rijverbod. Op vrijdag staan er vier trainingssessies gepland. Op zaterdag zijn er één training, een kwalificatie en twee series. Op zondag staan de second change en de twee finales op het programma. In totaal staan er 37 rijders aan de start bij de laatste race van het Deutsche kartmeisterschaft.

Donderdag

Donderdagmiddag zijn we om 13:00 uur vertrokken met de bus en de camper. Om een uur of vier arriveerden we op het circuit. We hebben rustig de camper en bus met de tent opgezet. Ook zijn we meteen naar DAEMS toegelopen om het een en ander te bespreken. Tot ons schrik kwamen we erachter dat de kart krom was, dit is gebeurd na de grote klap op circuit HAHN (Duitsland). Jan Daems zei meteen dat we vrijdagochtend om 7:30 aanwezig moesten zijn, om de kart te richten. We zijn vroeg ons bed ingegaan, om goed uigerust te zijn voor vrijdag, de trainingsdag.

Vrijdag

We zijn zeer vroeg opgestaan om de kart te richten op de richtbank. Het had de hele nacht heel hard geregend, dus de baan was nog nat. De eerste sessie heb ik de motor los gereden en de baan was nog spekglad dus deze sessie was niet echt leerzaam. De tweede sessie was de baan al opgedroogd en werden er al behoorlijk goede tijden neergezet. Ik reed achter een groep aan en ik voelde meteen dat deze motor een BOM van een motor was. De derde en vierde sessie verliepen zeer goed. Ik had twee setjes nieuwe banden om te gebruiken dus ik kon goed trainen. Ik reed in de derde sessie een 53,9 en in de vierde sessie een 54,1. Maar deze laatste sessie voelde de motor niet goed aan. Ik dacht dat de carburateur veel te krap stond omdat hij heel hard in de begrenzer ging. Dit bleek normaal bij deze motoren maar ik ben zulke getunede motoren niet gewend. Ik reed dezelfde tijden als de top vijf dus dat was super. Ik had nog nooit zo goed gereden als nu en ons weekend was op vrijdag al super.

Zaterdag

Eerste training was het droog, deze training verliep goed. Mijn vader en ik dachten zelf niet dat het goed ging omdat ik maar niet onder de 54,11 kwam. Dylan Perreira reed in een groep ervoor namelijk een 53,7 dus we dachten dat we vier tienden zouden missen. Jan Daems komt naar ons toe lopen en pakt zijn Blackberry erbij met daarop de livetiming en laat zien dat we op op 3de plaats staan. Wij waren super blij en we gingen dus super hard. Zeker als er gekeken wordt naar wie er achter ons staan in de tijdenlijst.

Alleen al snel was het gejuich over want het begon te regenen en nog geen vijf minuten later was het aan het plenzen. Precies voordat de kwalificaties begonnen. We hadden in de ochtend twee chassis opgebouwd, een droogweer en een regenchassis. Dit regenchassis is een jaar oud en wij dachten dat dit nog een goed chassis was. Tot we de kwalificatie gingen rijden. Ik had totaal geen grip en ik gleed alle kanten op. Dit in vergelijking met vrijdagochtend. Na 10 minuten was de kwalificatie afgelopen en ik was 2.8 sec te langzaam. Wat betekende dat ik een na laatste was en ik in groep c moest serie rijden.

Serie B-C

Het was al een half uur opgehouden met regenen. De baan was een klein beetje droger geworden dan in de kwalificaties. We gingen van start met het nieuwe chassis, compleet omgebouwd naar de regen stand. Ik moest van de een na laatste plaats starten en ik had een super start, ik lag binnen vijf bochten al op plaats 17. Ik reed al snel tijden van de top 5 rijders maar ik reed mezelf vast achter een teammaat van DAEMS. Normaal gaat deze jongen veel harder dan mij maar nu hield hij me op. Daarbij maakte ik ook nog een paar stomme foutjes waardoor ik nog een paar plaatsen verloor. Ik kwam niet verder dan de 21ste stek.

Serie A-B

Wedstrijd 2 ging alweer een stuk beter. Het regende nog veel harder en tijdens de start zag ik geen hand voor ogen door het opspattende water. Maar ik had een super start en kwam terecht achter de eerste rijder van het team van Schumacher. Een PCR-meisje die reed achter me en tikte mij de rondte in, waardoor ik van de baan schoot. Ik kwam met grote achterstand weer op de baan en moest mezelf weer naar voren werken. Ik reed goede rondetijden en had nog vier mensen kunnen inhalen maar omdat ik een te grote achterstand had kon ik niet verder komen dan de 19de plaats.

Omdat ik in de twee wedstrijden te slecht gepresteerd heb moet ik op zondag de second change rijden.

Zondag

Er waren in totaal 37 rijders en 34 rijders mogen door naar de finale op zondag. De top 28 is direct door naar de finale en de overige rijders moeten eerste nog de second change rijden en in de top 6 eindigen om deel te mogen nemen aan de finale races. Omdat ik de secondchange moest rijden moest ik heel vroeg op om te trainen. De baan was nog half nat en half droog dus de omstandigheden waren heel erg lastig. Deze training sloot ik af als snelste. Dit zag er voorspoedig uit voor de second change race.

Second change

Ik moest vanaf de zesde plaats beginnen. De baan was volledig droog dus dit was voor mij het beste. Ik reed bij de start direct na de eerste bocht van plaats zes naar de tweede plaats. Dit ging super. Samen met nog iemand hadden wij na vijf ronden al een voorsprong van vijf seconden. Ik draaide mijn carburateur iets meer open zodat mijn motor zeker niet ging vastlopen. Opkomen rechte eind in rondje zes, was het boem. Mijn motor deed niks meer en er leek net of de gaskabel brak. Maar dit was niet het geval, mijn ontsteking was geëxplodeerd. Einde race, einde weekend. Helaas.

Bij de loterij van de banden heb ik nog wel een setje banden gewonnen.

Dit was een super weekend en een goed voorteken voor het volgende jaar. Ik zal in 2013 gaan rijden bij DAEMS RACING met hun motoren en met hun begeleiding. Ik hoop dan op meer succes.

Wij bedanken Brezan Automaterialen, Eurol lubricants, DAEMS racing en Potman Autotechniek voor deze geweldige kans en tot volgend jaar.

© Official website Mark Potman